
برگزاری یک نمایشگاه در اصل موقعیتی برای یافتن مخاطب و بزرگ شدن در همه سطوح است. زمانی که شما در یک رویداد بینالمللی یا منطقهای شرکت میکنید، عملا بهدنبال یافتن مخاطبان بیشتری هستید تا فروش محصولات یا خدمات خود را افزایش دهید. برای جذب مخاطب کارهای بسیاری باید انجام دهید که ازجمله آنها میتوان به تبلیغات درست، غرفه سازی زیبا و جذاب، بکارگیری مسئولانی حرفهای برای اداره غرفه و همچنین برخورد مناسب با فردی که مقابل شما ایستاده است اشاره کرد. نکته آخر یعنی برخورد مناسب با مخاطبان نیازمند دانستن نکات خاصی است که اجرای آنها قدرت جذب مخاطب را افزایش میدهد. نخستین نکته برای ارتباط با مخاطب پرسیدن سوالهای درست از آنهاست، زمانی که سوالهای درست از مخاطب خود میپرسید او را بیشتر مشتاق به همکاری و حتی خرید از محصولاتتان خواهید کرد.
چه نکتهای از غرفه ما شما را جذب کرده است؟
زمانی که یک مخاطب به غرفه شما جذب شده و قصد ارتباط دارد، بهترین زمان
برای یافتن نکات مثبت غرفه و نمایشی است که در آن حضور دارید. از مخاطب خود
بپرسید که چه نکتهای از غرفه برای وی جذاب بوده است؟ در مقابل جوابها
ممکن است بسیار گسترده و متفاوت باشند اما شما با دانش خود میتوانید همه
اطلاعات را گردآوری کرده و نکات منفی خود را از دل آن خارج کنید.
با این کار سال آینده شما غرفهای با مجموعه نکات مثبت و جذاب خواهید داشت
که هر تماشاگری را مبهوت خود میکند. همچنین ممکن است بتوانید برخی نکات
منفی را به سرعت از بین برده و جلوه نکات جذاب را بیشتر کنید. گفتنی است که
با این سوال شما مخاطب را مجذوب خود کردهاید زیرا هر کسی دوست دارد نظرش
مهم و قابل احترام باشد.
چرا به شرکت و حوزه کاری ما علاقهمند هستید؟
با این سوال شما مخاطب را به یک گفتوگوی طولانی و البته تخصصی دعوت
کردهاید. دقت داشته باشید که این سوال را تنها باید از افرادی که در حوزه
شما دارای تخصص هستند و آنها را یک مشتری بالقوه میدانید بپرسید زیرا این
افراد برای صحبت کردن و گفتوگوهای طولانی به نمایشگاههای تخصصی میآیند و
به دنبال شرکتهایی هستند که قابلیت کار دارند. ممکن است عدهای شرکت شما
را بدون هیچ واسطه و از طریق کالا و خدماتتان بشناسند و در مقابل ممکن است
از کسی شنیده باشند که محصول یا خدمات شما قابل اطمینان است. با جمعآوری
جوابهای این سوال شما نهتنها جنبههای مختلف مخاطبان خود را شناختهاید
بلکه میتوانید برای نقاط ضعفتان نیز یک فکر اساسی کنید. برای مثال اگر
شما هزینه زیادی صرف تبلیغات خیابانی میکنید اما کسی شما را از این طریق
نمیشناسد باید فکری برای بهبود یا حذف این هزینه اضافی داشته باشید.
چگونه بعد از نمایشگاه با شما در ارتباط باشیم؟
با شناخت مشتری بالقوه و البته پرسیدن سوال قبل شما وارد مرحله جدیدی از
ارتباط با مشتری میشوید. در این مرحله شما مشتری خود را بهطور کامل
شناختهاید و آماده برقراری ارتباط طولانی مدت با وی هستید. برای مثال شما
یک شرکت داخلی هستید که حالا یک مشتری بینالمللی دارید و این میتواند
درگاهی برای ارتباط شما با دنیا باشد، پس نباید این موقعیت را از دست
بدهید.
نخستین کار پرسیدن اطلاعات ارتباطی است. کارشناسان توصیه میکنند برای
یادداشت اطلاعات اینچنینی مانند شماره تلفن یا ایمیل از یک دفتر زیبا و شیک
استفاده کنید چراکه این موضوع اهمیت شما را برای ارتباط با مشتری نشان
میدهد و در مقابل اعتماد به نفسی بالا به مخاطب شما القا خواهد کرد.