غرفه سازی | غرفه سازی نمایشگاهی

گروه ارشد طراحی و نمایشگاهی اکسپوآرت -خدمات غرفه سازی نمایشگاهی در ایران و کشورهای اروپایی ، ترکیه ، دوبی ،عراق

غرفه سازی | غرفه سازی نمایشگاهی

گروه ارشد طراحی و نمایشگاهی اکسپوآرت -خدمات غرفه سازی نمایشگاهی در ایران و کشورهای اروپایی ، ترکیه ، دوبی ،عراق

غرفه سازی | غرفه سازی نمایشگاهی

یکی از مهمترین فعالیت ای هر بنگاه اقتصادی ترویج فروش یا sales promotion میباشد.درهمین رابطه شرکتها با حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی به این امر خطیر می پردازد. بدیهی است حضور قوی و توانمند در نمایشگاهها ضمن ایجاد تصویری مثبت در اذهان بازدید کنندگان موجب ارتقای سطح فروش می گردد. به همین منظور شرکتها با غرفه سازی و ایجاد فضای بصری شکیل در نمایشگاهها سعی در مطرح نمودن خود در فرمتی کاملا جذاب می نماید. در همین راستا گروه اکسپوآرت با بهره گیری از متخصصین خود در امور معماری و طراحی صنعتی و غرفه سازی خدمات حرفه ای خویش را ارایه می نماید.

۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

غرفه سازی


حضور خارجی‌ها در نمایشگاه صنایع آشپزخانه دوبرابر شد

تقویم نمایشگاهی تهران بعد از پایان یافتن ماه مبارک رمضان و در باقیمانده ماه تیر بسیار شلوغ بود، به‌طوری که هفته گذشته ۲ رویداد بین‌المللی آسانسور و تجهیزات وابسته و همچنین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را پشت سر گذاشتیم و این هفته نیز شاهد برگزاری دو رویداد دیگر هستیم که از ۲۸ تا ۳۱ تیر به طول خواهد انجامید.

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن و ماشین‌آلات وابسته و چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر دو رویداد تخصصی هستند که قرار است هفته جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شوند. 
از آنجایی که نمایشگاه صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر یکی از قدیمی‌ترین رویدادهایی است که در تهران برگزار می‌شود مناسب دیدیم کمی بیشتر درباره این نمایشگاه بدانیم و فضای بازدید را برای افرادی که قصد دارند از این رویداد دیدن کنند، بیشتر باز کنیم. از همین‌رو به سراغ فرهاد امینیان رفتیم که مدیر برگزاری چهاردهمین دوره این نمایشگاه به شمار می‌آید. امینیان به‌عنوان رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران نیز شناخته می‌شود، به همین دلیل چند سوال هم درباره این انجمن از او پرسیدیم تا بیشتر با وظایف این انجمن آشنا شویم. 
چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر از ۲۸ تا ۳۱ تیر در سایت نمایشگاهی تهران برگزار می‌شود. استقبال از این نمایشگاه چگونه بود؟
در چهاردهمین دوره این نمایشگاه تعداد مشارکت‌کنندگان به ۲۵۵ شرکت رسیده و از این میان ۱۶۲ شرکت ایرانی و ۹۳ شرکت خارجی هستند. این رویداد در سالن‌های ۳۱A، ۳۱B، ۴۴A، ۴۴B و ۴۰ برگزار شد که به‌طور تقریبی ۱۶۲۰۰ متر از مساحت نمایشگاه بین‌المللی تهران را پوشش می‌دهند. 
باتوجه به وضعیت سیاسی کشور و امضای برجام که سال گذشته انجام شد آیا تغییری در استقبال شرکت‌های خارجی ایجاد شده و میزان مشارکت آنها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است؟ 
این نمایشگاه نسبت به دوره‌های گذشته به‌طور تقریبی ۱۰۰درصد در بخش خارجی رشد داشته و این یعنی میزان مشارکت خارجی‌ها به بیش از دو برابر رسیده است. کشورهای خارجی که امسال در نمایشگاه حاضر هستند سال‌های گذشته نیز شرکت‌های خود را به این رویداد اعزام می‌کردند اما امسال با گستردگی بیشتری در این رویداد حاضر شده‌اند. در ضمن کشورهایی مانند یونان و جمهوری چک نیز برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی صنایع، تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر ایران شرکت می‌کنند و این نشان از بهبود وضعیت نمایشگاهی کشور دارد. 
برنامه‌های تبلیغاتی شما برای جذب مخاطبان خارجی بیشتر به این رویداد چه بوده و تا چه حد تاثیر داشته است؟
برنامه‌های تبلیغاتی ما شامل بانک اطلاعاتی است که در حال حاضر در اختیار داریم و حدود ۵۰هزار شرکت، اتاق بازرگانی، برگزارکننده و شرکت خارجی را در برمی‌گیرد. ما برای تمامی این اعضا دعوت‌نامه ارسال کرده‌ایم و از طریق سایت نمایشگاه و همچنین سایت‌های دیگر نیز تبلیغاتی انجام داده‌ایم. پیش از این با مجری‌ها و برگزارکنندگان خارجی صحبت‌هایی کرده بودیم تا از طریق آنها بتوانیم تبلیغ کنیم که این مورد نیز انجام شده است. علاوه‌بر این باید بگویم در سال‌های گذشته در نشریات تخصصی خارجی و داخلی نیز تبلیغاتی انجام می‌دادیم اما در حال حاضر با افزایش هزینه‌ها این مورد را کنار گذاشته‌ایم. 
مهم‌ترین ویژگی‌های نمایشگاه امسال نسبت به دوره‌های گذشته چیست و چه برنامه‌های حاشیه‌ای برای این رویداد در نظر گرفته شده است؟
بزرگترین ویژگی این نمایشگاه نسبت به سال‌های پیش همان مشارکت دو برابری شرکت‌های خارجی است که جلوه خاصی به این رویداد داده و باعث بهبود کیفیت آن شده‌اند. همچنین در برنامه‌های حاشیه‌ای نمایشگاه ۵ کارگاه آموزشی در نظر گرفته‌ایم که در طول ۴ روز برگزار می‌شود. 
شما رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران هستید. در حال حاضر شاید بسیاری از افرادی که در نمایشگاه مشارکت یا از آن بازدید می‌کنند با این انجمن آشنایی نداشته باشند، این انجمن چه وظایف و برنامه‌هایی دارد؟
صنعت نمایشگاهی در کشور ما خیلی قدرت نگرفته و با اینکه این روزها شاهد برگزاری رویدادهای فوق العاده‌ای هستیم، باید بیشتر به این صنعت توجه شود. نزدیک یک دهه است که بخش خصوصی وارد فضای نمایشگاهی شده و فعالیت جدی خود را آغاز کرده است؛ به همین نسبت انجمن نیز کمتر از یک دهه سن دارد و مهم‌ترین وظیفه آن ایجاد فضا و زمینه مناسب برای فعالیت بخش خصوصی است تا بتواند در این حوزه قدرتمندتر شود. انجمن می‌تواند برقرارکننده یک تعامل میان شرکت‌های خصوصی برگزارکننده نمایشگاه باشد و علاوه‌بر این پلی میان بخش خصوصی و بخش دولتی و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها خواهد بود.

 


پیشگیری و جلوگیری از فعالیت‌های موازی و سیاست‌گذاری در راستای ارتقای نمایشگاه‌ها از جمله وظایف مهمی است که انجمن بردوش دارد. ما در پی آن هستیم تا از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نمایشگاه‌های ایران را به سطح نمایشگاه‌های خارجی و حتی کشورهای پیشرفته همسایه خود برسانیم. در حال حاضر در ابتدای راه هستیم و باید در این حوزه پیشرفت بیشتری داشته باشیم، به همین دلیل مهم‌ترین وظیفه انجمن برقراری تعامل میان بخش خصوصی و دولتی است و زمانی که این مسئله به سرانجام برسد ما نیز می‌توانیم روی بخش‌های دیگر بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم و صنعت نمایشگاهی ایران را یک تکان اساسی بدهیم. هدف ما از تشکیل این انجمن ایجاد زمینه برای پیشرفت صنعت نمایشگاهی است. متاسفانه نمایشگاه در ایران کمی مظلوم واقع شده و بسیاری از سازمان‌ها به آن نگاه درستی ندارند و ما به دنبال آن هستیم صنعت نمایشگاهی را توسعه دهیم و در کشور این موضوع را جا بیندازیم که صنعت نمایشگاهی می‌تواند برای هر بخش از مملکت مفید واقع شود. 
در حال حاضر ارتباط میان انجمن و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها به چه صورت است؟ 
ارتباط ما با شرکت سهامی نمایشگاه‌ها در سطح خوبی است اما گاهی اوقات در زمینه‌های مختلف مانند رسیدگی به خواسته‌های اعضای انجمن یا بررسی مشکلات آنها نمی‌توانیم با شرکت سهامی به توافق برسیم. به هر حال باید در انتهای هر مذاکره‌ای توافقی میان بخش خصوصی و دولتی به دست‌اید تا راه برای پیشرفت هموارتر شود اما گاهی آن‌طور که بخش خصوصی انتظار دارد این مذاکرات به پایان نمی‌رسد.
برای بهبود این وضعیت و قوی تر شدن ارتباط میان انجمن به‌عنوان نماینده بخش خصوصی و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها که بخش دولتی به شمار می‌آید چه پیشنهادی دارید؟
پیشنهاد بنده این است که بخش خصوصی و انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران بیشتر از گذشته در تصمیم‌گیری‌های حوزه نمایشگاه حضور داشته و تاثیرگذار باشد. بخش خصوصی این روزها قسمت اعظمی از برگزاری نمایشگاه‌ها را در اختیار دارد و شاید زمان آن رسیده باشد که این بخش در تصمیم‌گیری‌های کلان دخیل شده و شرایط را برای فعالیت بیشتر شرکت‌های خصوصی فراهم کند. در حال حاضر تمامی تصمیم‌ها بدون حضور بخش خصوصی گرفته می‌شود، به همین دلیل برخی از آنها قابلیت اجرایی ندارند و هزینه و زمان زیادی برای آنها صرف می‌شود. بنابراین اگر انجمن از ابتدا در تصمیم‌گیری‌ها حضور پررنگ داشته باشد کارها خیلی سریع‌تر پیش خواهد رفت. 
اکنون جایگاه انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران را در صنعت نمایشگاهی ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در حال حاضر جایگاه این انجمن راضی‌کننده است و مجریان نمایشگاهی از آن راضی هستند و همان‌طور که اشاره شد اگر دخالت در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بیشتر شود می‌توانیم شاهد رشد این انجمن هم باشیم اما در حال حاضر توانسته‌ایم به جایگاه خوبی برسیم. باید به این موضوع اشاره کنیم که انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه تنها تشکلی است که در این حوزه مشغول فعالیت است و تمامی کارهای بخش خصوصی را زیر ذره بین خود دارد. امیدواریم انجمن در آینده نزدیک به جایگاه بالاتر و بهتری برسد. این انجمن در سطح کشوری فعالیت می‌کند چرا که اعضایی از شهرهای دیگر نیز در آن عضو شده‌اند و ما هر خدمتی که در توانمان باشد را به آنها ارائه می‌دهیم اما دفتر یا محل دائمی در شهرهای دیگر نداریم و تنها در تهران دفتر وجود دارد.

دانستنی‌های مهم درباره غرفه‌های ارزی


اصطلاحات نمایشگاهی گستردگی زیادی دارند و هر روز می‌توان درباره یکی از این اصطلاحات تخصصی سخن گفت و خسته هم نشد. یکی از اصطلاحاتی که ممکن است خیلی‌ها با آن آشنا نباشند «غرفه‌های ارزی –ریالی» است.  این اصطلاح را گاهی در هنگام برگزاری رویدادهای مختلف شنیده‌اید اما اصلا به چه غرفه‌هایی ارزی یا ریالی گفته می‌شود. «گروه ارشد اکسپوآرت » نگاهی به این اصطلاح تخصصی دارد تا از این پس نمایشگاه‌ها را با دانش بیشتری دنبال کنید. 
همان‌طور که می‌دانید شرکت‌کنندگان در نمایشگاه یا تولیدکننده هستند یا خدماتی را ارائه می‌دهند. چنانچه کالا یا خدماتی که در نمایشگاه ارائه می‌شود تنها مربوط به تولیدات داخلی باشد، غرفه ریالی محاسبه می‌شود، در غیر این صورت همه یا بخشی از غرفه ارزی خواهد بود. برای غرفه‌های ارزی شما باید به میزان متراژی که در اختیار دارید و از آن برای ارائه محصولات خارجی استفاده می‌کنید هزینه‌ای را به یورو پرداخت کنید. حداقل متراژ غرفه‌های ارزی در نمایشگاه‌ها اغلب ۶ متر است و ضوابط آن در اختیار مجری نمایشگاه است. 
برای آنکه غرفه از حالت ریالی خارج و به ارزی تبدیل شود یا بخشی از آن ارزی باشد باید اقداماتی انجام داد؛ استفاده از نام یک شرکت خارجی در قسمتی از غرفه، داشتن لیسانس یا نمایندگی از یک شرکت خارجی، ارائه یا معرفی برخی محصولات وارداتی و خارجی، استفاده از نام یا لوگوی خارجی روی پوسترها یا لایت باکس‌ها، قرار دادن کاتالوگ محصولات خارجی در غرفه یا در مجموع هرگونه اقدام حتی کوچکی که محصولات یا خدمات شما را از داخل جدا و به یک کشور خارجی مرتبط کند باعث می‌شود، بخشی از غرفه شما ارزی باشد. 
از مهم‌ترین نکاتی که درباره غرفه‌های ارزی وجود دارد نحوه طراحی آنهاست که باید کاملا متفاوت با نمونه‌های ریالی باشند. همچنین ممکن است مجری رویداد تصمیم بگیرد غرفه‌های ارزی را از غرفه‌های ریالی جدا و در سالن‌های مختلف قرار دهد. البته به یاد داشته باشید اگر بخشی از محصولات شما خارجی هستند می‌توانید تنها بخشی از هزینه غرفه‌های ارزی را پرداخت کرده و غرفه خود را به دو قسمت ارزی و ریالی تقسیم کنید.

آداب برخورد با مخاطبان غیرمرتبط در غرفه سازی


در کشورهای اروپایی هر بازدیدکننده برای حضور در یک رویداد تخصصی باید هزینه گزافی را متحمل شود.

این یعنی هیچ بازدیدکننده بیخودی هم در نمایشگاه پرسه نمی‌زند. حتی تاجرانی هم که احتمال می‌دهند حضور در نمایشگاه برایشان خروجی ارزشمندی نداشته باشد، به‌طور قطع از حضور در آن خودداری می‌کنند. در این شرایط بازدیدکنندگان صد در صد تخصصی و مرتبط هستند. در ایران اما دریافت ورودی‌های بسیار ناچیز و تفکیک نکردن مخاطبان، باعث شده در کنار غرفه سازی ،  غرفه‌داران در کنار تجارت خود مجبور باشند با مخاطبان غیرمتخصص سروکله بزنند. 
همه نمایشگاه‌های ایرانی حداقل با ۵۰ درصد مخاطبان بیخودی مواجه هستند! این برچسبی است که ما در  گروه ارشد اکسپوآرت برای بازدیدکنندگانی که فقط با هدف جمع کردن بروشور و کاتالوگ به رویدادهای مختلف سر می‌زنند انتخاب کردیم. 
زمانی که یک مخاطب بیخودی از شما به‌عنوان غرفه‌دار درخواست کاتالوگ، خودکار یا هر نوع اشانتیون دیگری می‌کند، بهتر است در پاسخ به او بگویید: این اقلام برای مخاطبان تخصصی در نظر گرفته شده و باید به‌دست آدم‌های مرتبط با این حوزه برسد. 
چنانچه مخاطبان بیخودی در ورودی هر غرفه با پاسخی شبیه این مواجه شوند، حضور در نمایشگاه برایشان آزاردهنده خواهد شد و در این شرایط بدون دریافت هیچ‌گونه اقلامی از ادامه بازدید دست کشیده و نمایشگاه را ترک می‌کنند. نباید فراموش کنیم که حضور این افراد غیراز اینکه مشغله غرفه‌داران را دوچندان می‌کند، باعث می‌شود در هر روز، حجم عظیمی از کاغذ و تبلیغات در داخل یا اطراف سایت‌های نمایشگاهی به‌عنوان زباله پخش شود که این اتفاق درنهایت به زشت شدن چهره شهر می‌انجامد. 
البته در نگاه کلان‌تر مسئولان برگزاری موظف هستند قوانین سفت و سخت‌تری برای ورود و خروج بازدیدکنندگان در نظر بگیرند تا هم رویدادهای مختلف در آرامش بیشتری برگزار شود و هم نمایشگاه از افراد غیرمتخصص خالی شود. غیراز بالا بردن هزینه ورودی، باید فکری هم برای نام‌نویسی بازدیدکنندگان برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی مطلوب کرد.

«جذب» مخاطبان در نمایشگاه


غرفه را برپا و هزینه‌های هنگفت را برای طراحی و ساخت آن پرداخت کرده‌اید اما آیا توانایی به‌دست آوردن مخاطبان را دارید؟ آیا در طول برگزاری نمایشگاه مخاطبان و بازدیدکنندگان به سراغ غرفه شما می‌آیند و با کسب و کارتان آشنا می‌شوند؟

اگر جواب شما برای این سوال‌ها منفی است باید نگرشی تازه در نحوه برپایی نمایشگاه داشته باشید چراکه در این حالت نمی‌توانید موفق عمل کرده و بدون داشتن حتی یک مخاطب تخصصی با شکستی سنگین مواجه خواهید شد.
بسیاری از کارشناسان می‌گویند «تور کردن» یا جذب مخاطبان در نمایشگاه یک تخصص است که در پشت آن موفقیت کسب و کار پنهان شده است.
ـ نخستین گام برای جلب توجه مخاطبان نوشتن یک شعار شگفت‌انگیز روی دیوار غرفه است.
شعارهای خاص می‌توانند برای چند لحظه چشم مخاطب را درگیر کرده و باعث مکث آنها در مقابل غرفه شما شوند. با انتخاب یک شعار و درج آن در نقطه‌ای مناسب در غرفه نخستین گام را محکم برداشته‌اید.
ـ با پرسیدن سوال‌های درست و درگیرکننده مخاطبانی که در مقابل غرفه شما ایستاده‌اند را بیشتر با کسب و کار خود درگیر کنید. سوالاتی مانند «تا به حال از محصولات ما استفاده کرده‌اید؟» یا «تا چه میزان با نشان و اسم شرکت ما آشنایی دارید؟» مخاطبان را آماده یک گفت‌وگوی طولانی و شاید موفقیت‌آمیز می‌کند.


ـ اعتماد به نفس خود را به هیچ عنوان از دست ندهید و به تمامی سوالات بازدیدکنندگان با اطمینان پاسخ دهید.
گاهی ممکن است سوال پرسیده شده در رشته کاری و تحصیلی شما نباشد اما در سطح اطلاعات خود پاسخی شفاف را به مخاطب ارائه دهید تا از این طریق بتوانید اعتماد طرف مقابل را به خود جلب کنید.
ـ تنها خودتان صحبت نکنید زیرا برخی از مخاطبان علاقه‌مند هستند اطلاعات‌شان را نیز به شما ارائه دهند، به همین دلیل با پرسیدن سوال و فرصت دادن به مخاطب آنها را در گفت‌وگو سهیم کنید.
 همچنین به یاد داشته باشید که هنگام صحبت کردن با مخاطبان، لبخند زدن یک اصل به شمار می‌آید و از نظر روانشناسی می‌تواند احساس امنیت را به مخاطبان القا کند.

شرایط و ضوابط حضور در نمایشگاه‌های خارجی


نمایشگاه‌ها از نظر دسته‌بندی به دو گروه داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند که هر کدام ضوابط و قوانین خاص خود را دارند.

برگزاری یک رویداد داخلی شرایطی کاملا شفاف دارد و بسیاری از افرادی که خواننده این صفحه هستند با آن آشنایی دارند اما ممکن است برخی نقطه‌های تاریک هنوز در شرایط برگزاری رویداد خارجی وجود داشته باشد . گروه ارشداکسپوآرت امروز نگاهی کوتاه به انواع رویدادهایی که سالانه در خارج از مرزهای یک کشور برگزار می‌شود می‌اندازد.
نمایشگاه‌های بین‌المللی بازرگانی: این نمایشگاه‌ها برای همه تولیدکنندگان و صادرکنندگان قابل استفاده است و افرادی که قصد فروش کالا یا عرضه مستقیم محصول خود را دارند می‌توانند برای حضور در چنین رویدادی ثبت نام کنند و محدودیت خاصی برای مشارکت‌کنندگان در نظر گرفته نمی‌شود.
نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی: نام این دسته کاملا بیانگر فعلی است که در آن رخ می‌دهد. در نمایشگاه‌های تخصصی تنها شرکت‌هایی قادر به حضور خواهند بود که حرفی برای گفتن در آن حوزه داشته باشند. به‌طورمعمول شرکت‌های کارآفرین، برتر و نوآور برای حضور در یک نمایشگاه بین‌المللی تخصصی انتخاب می‌شوند چراکه این دسته از رویدادها نشانگر میزان پیشرفت‌های یک کشور است.

نمایشگاه‌های اختصاصی: نمایشگاه اختصاصی به این معنی است که کشور مبدا یک رویداد را تمام و کمال در کشور دیگری برگزار می‌کند و هدف اصلی از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نمایش دستاوردهای کاملا داخلی است. در این‌گونه رویدادها چند شرکت برتر با محصولات کاملا بومی حضور پیدا می‌کنند. این نوع رویدادها در بالاترین سطح کیفی برگزار می‌شوند تا آبروی یک کشور حفظ شود.

غرفه سازی

نمایشگاه‌های جهانی (اکسپو): این عنوان به نمایشگاه‌هایی اطلاق می‌شود که مورد نظارت دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی یا BIE هستند و به طور معمول در یکی از کشورهای عضو BIE برگزار می‌شوند. اکسپوها براساس یک موضوع اصلی درباره یکی از مسائل روز جهان و موضوعات فرعی مرتبط با آن برپا می‌شوند. نمایشگاه‌های جهانی به طور معمول در دو گروه با دوره‌های زمانی ۵ ساله و ۴ساله کلید می‌خورند. برگزاری اکسپوها با دوره‌های ۵ ساله ۶ ماه به طول می‌انجامد و اکسپوها با دوره‌های ۴ساله ۳ ماهه برگزار می‌شوند. مشارکت رسمی در این نمایشگاه از طریق دعوت BIE از دولت‌های عضو است. این نمایشگاه‌ها برای مدت کوتاهی باید نماد یک کشور باشند و در بالاترین درجه اهمیت نمایشگاهی قرار دارند.

آنچه از قوانین غرفه‌سازی باید بدانید


غرفه‌سازی در نمایشگاه تنها به انتخاب شرکت موردنظر و پرداخت هزینه ساخت محدود نمی‌شود و قوانین و مقررات خاصی دارد که باید در تمامی نمایشگاه‌ها به آن احترام گذاشته شود.

در صورتی که مشارکت‌کننده بخواهد از این قوانین سرباز بزند، مدیران سالن می‌توانند به صورت شفاهی یا کتبی به وی هشدار بدهند.
از آنجایی که غرفه‌سازی می‌تواند در جذب مخاطب و افزایش موفقیت در نمایشگاه تاثیرگذار باشد، ذهن هر مشارکت‌کننده‌ای را به خود مشغول می‌کند، به همین دلیل گروه ارشد اکسپوآرت مهم‌ترین دانستنی‌هایی که هر مشارکت‌کننده‌ای باید درباره غرفه و غرفه‌آرایی بداند را آماده کرده است.
ابتدای امر باید با نحوه جانمایی غرفه‌ها آشنا باشید. چند عامل در محل غرفه شما اثرگذار خواهند بود، نخست زمان ثبت‌نام و واریز وجه، دوم متراژ غرفه، سوم نوع کالایی که قرار است در غرفه وجود داشته باشد و در انتها سابقه شرکتی که برای ثبت‌نام غرفه اقدام کرده است.
اولویت‌بندی‌های این موارد همگی اهمیت دارد و در محل و نوع غرفه‌ای که به شما داده می‌شود تاثیرگذار خواهد بود.
پس از دریافت غرفه باید به تجهیزات آن دقت لازم را داشته باشید چراکه دو نوع غرفه باتجهیز و بدون تجهیز در نمایشگاه وجود دارد.
غرفه با تجهیز به غرفه‌ای گفته می‌شود که از سوی مجری نمایشگاه برای مشارکت‌کننده ساخته می‌شود و غرفه بدون تجهیز به غرفه‌ای اطلاق می‌شود که فضای غرفه به صورت خالی اختصاص یافته و عملیات ساخت آن از سوی مشارکت‌کننده یا شرکت غرفه‌ساز مورد نظر وی انجام می‌شود.
زمان ساخت و تخریب هر غرفه به ترتیب ۴ و ۲ روز است و در این مدت تمامی کارها باید انجام شود. در غیراین صورت مشارکت‌کننده با جریمه‌های مختلف روبه‌رو خواهد شد و این بی‌انضباطی در سابقه‌اش ثبت می‌شود. با خراب شدن سابقه نیز پیدا کردن یک غرفه مناسب و خوب بسیار سخت خواهد شد. همچنین باید مشارکت‌کننده طوری عمل کند که مجری نمایشگاه بتواند طرح غرفه و تمامی مدارک و مستندات مربوط به آن را ۷۲ ساعت پیش از تحویل سالن به مدیریت طراحی و غرفه‌آرایی ارائه کند.



منبع : غرفه سازی



غرفه‌داران در زمان برگزاری یک نمایشگاه کارت ویزیت ارائه می‌کنند که این امر باعث می‌شود در طول روزهای دایر بودن غرفه، بارها تماس‌های تلفنی با آنها برقرار شود.

 

باتوجه به اینکه حضور در غرفه امکان گفت‌وگوهای تلفنی را کمی دشوار می‌کند، رعایت برخی نکات ویژه، اهمیت بالایی خواهد داشت.

 

یک جای خلوت! غرفه سازی
مکانی که برای گفت‌وگوی تلفنی انتخاب می‌کنید، اهمیت بالایی دارد. سعی کنید در خلوت‌ترین بخش از غرفه حضور داشته باشید تا هم سروصدای کمتری داشته باشد و هم عبور و مرورها تمرکز شما را بر هم نزند. فراموش نکنید که ممکن است آن گفت‌وگوی تلفنی یک معامله پر سود را برای شما به همراه داشته باشد. 


آرامش را حفظ کنید
اگرچه در سالن‌های نمایشگاه به طور معمول همه با عجله در رفت‌وآمد هستند اما اجازه ندهید این شتاب و عجله به گفت‌وگوی شما هم سرایت کند. هیچ‌چیز بدتر از این نیست که شروع گفت‌وگو با نفس‌نفس زدن همراه باشد و از ابتدا حس بدی برای مخاطب ایجاد کند. 


لبخند از پشت تلفن! 
شاید برایتان این سوال پیش بیاید که وقتی مخاطب چهره شما را نمی‌بیند چه ضرورتی وجود دارد که لبخند بزنید و خوشرو باشید. در آزمایش‌های انجام‌شده ثابت‌شده عضلات صورت ارتباط زیادی با کلمات و لحن گوینده دارند. براساس همین پژوهش‌ها وقتی لبخند بر چهره است، عضلات درگیر صورت روی لحن تاثیر می‌گذارد و همین عامل، سبب شکل‌گیری حس مطبوع در گوینده و به دنبال آن ایجاد حس خوب در مخاطب می‌شود.
یادداشت بردارید


مشغله بیش از حد در غرفه اصلا چیز غیرمعمولی نیست. اما ممکن است باعث شود شما برخی مسائل را در آینده از یاد ببرید، به‌ویژه تماس‌های تلفنی را! داشتن خودکار و دفترچه یادداشت در زمان گفت‌وگوی تلفنی اهمیت بسیار زیادی دارد. همیشه در زمان گفت‌وگو چیزی به ذهن ما می‌آید و از طرفی قطع کردن صحبت طرف مقابل بی‌احترامی قلمداد می‌شود پس بهتر است به طور حتم از شیوه یادداشت کردن استفاده کنیم. 


به سرعت بیان خود دقت کنید
برای فردی که پشت خط شماست هیچ اهمیتی ندارد که در طول برگزاری نمایشگاه با چند نفر صحبت کرده‌اید و چقدر خسته‌اید، همه انسان‌ها دوست دارند باانرژی و احترام با آنها صحبت شود. علاوه بر این بسیار مهم است که سرعت بیان شما با طرف مقابل‌تان هماهنگ شود. ‌


آموزش مدیریت برگزاری نمایشگاه و غرفه سازی


در این آموزش شما میخوانید :


هدف یک برگزار کننده نمایشگاه، سوددهی از محل برگزاری یک نمایشگاه موفـق اسـت.

"موفق" یعنی افزایش پیوسته غرفـه داران و بازدیدکننـدگان در طـول زمـان ایجـاد و تنـاوببرگزاری نمایشگاه است.  

به حداکثر رساندن سود در یک نمایشگاه بسیار ساده است، شما می توانید تبلیغات نکنید و بسیاری از هزینه های دیگر را کاهش دهید و در عین حال تمام فضای نمایشـگاه را بفـروشبرسانید. در این حالت سود شما در این سال بسیار هنگفت خواهد بود اما برای سال بعـد  ایـنسود به صفر خواهد رسید، زیرا نمایشگاه برگزار نخواهد شد. در برگزاری نمایشگاه همواره باید به دنبال یک استراتژی بلند مدت بود. 


منبع : آموزش مدیریت برگزاری نمایشگاه و غرفه سازی

غرفه سازی مجتمع دشت نور






طراحی و غرفه سازی مجتمع دشت نور به مساحت 75 متر مربع در نمایشگاه بین المللی گردشگری در سال 94  توسط گروه ارشد اکسپوآرت انجام پذیرفته است

    چند نکته ساده اما تاثیرگذار در غرفه سازی نمایشگاهی





    هر روز رویدادهای گسترده‌ای در دنیا برگزار می‌شود و هزاران نفر غرفه‌های خود را برپا می‌کنند تا شاید راهی برای گسترش کسب و کار خود پیدا کنند اما به این نکته دقت ندارند که اجاره کردن غرفه ،غرفه سازی، طراحی و نمایش کالا و خدمات به مخاطبان راحت‌ترین کاری است که می‌توان انجام داد و شاید چیزی از آن عایدشان نشود مگر اینکه به‌طور واقعی از تجربیات حرفه‌ای‌ها و کارشناسان در حوزه نمایشگاه استفاده کنند و بهترین حضور ممکن را در نمایشگاه داشته باشند. گروه ارشد اکسپوآرت به عنوان بلندگوی کارشناسان حوزه نمایشگاه نکات ساده و تاثیری‌گذاری را برای شما آماده کرده که خواندن آن کمک بزرگی برای شما خواهد بود.
    هیچ‌وقت تنها نباشید 
    این نکته مخصوص مدیرانی است که در نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند. مدیران باید این نکته را به یاد داشته باشند که هیچ‌وقت تنها در میانغرفه‌ها قدم نزنند و همیشه یکی از مسئولان بالا رتبه خود یا افرادی را که از نظر دانش زبان و روابط عمومی آگاهی بالایی دارند همراه داشته باشند. حضور این افراد می‌تواند نشان‌دهنده رتبه بالای کاری شما باشد و سبب ایجاد حس اعتماد در دیگر افراد شود. 
    همیشه زود به نمایشگاه بروید 
    به عنوان یک مسئول غرفه سعی کنید همیشه زود به نمایشگاه بروید تا بهره‌وری بالاتری داشته باشید. زود رسیدن به نمایشگاه نه تنها جای پارک بهتری را نصیب شما می‌کند بلکه این فرصت را به شما می‌دهد تا پیش از هجوم مخاطبان به نمایشگاه چرخی در میان غرفه‌های مختلف زده و با چند شرکت صحبت‌های کوتاه کاری داشته باشید. زود رسیدن به رویداد همچنین می‌تواند در جذب مخاطبانی که به عنوان نخستین نفرات وارد سالن‌ها می‌شوند موثر باشد چراکه در آن زمان بیشتر غرفه‌ها هنوز کار خود را آغاز نکرده‌اند. 
    با همسایه خود دوست شوید
    یکی دیگر از کارهای مسئول غرفه به عنوان فردی که در نمایشگاه حاضر است و می‌تواند باعث رشد و ترقی شرکت شود، دوست شدن و ایجاد رابطه با غرفه‌های همسایه است. در یک رویداد همه غرفه‌ها از یک جنس کاری هستند و شما اگر با همسایه‌های خود رابطه خوبی برقرار کنید می‌توانید پس از نمایشگاه نیز آن را ادامه داده و در عمل کوچکترین دستاورد نمایشگاه یعنی پیدا کردن یک همکار تجاری را از آن خود کنید.